Technologiczna prognoza dla świata

112
EPA

Międzynarodowa firma doradcza IDC, specjalizująca się w nowych technologiach, przygotowała raport na temat 10 najważniejszych technologii, które zmienią w najbliższej przyszłości nasz świat.
Niektóre z nich już dziś rewolucjonizują nasze dotychczasowe życie.

INTELIGENTNE DOMY, ZEGARKI I SMARTFONY
W swoim raporcie firma IDC przestawiła 10 technologicznych zmian, które już teraz możemy zaobserwować w swoim otoczeniu i które będą wciąż zyskiwać na znaczeniu.
Po pierwsze, inteligentny dom stanie się rzeczywistością dostępną dla wszystkich. W ubiegłym roku łączna liczba sprzedanych urządzeń składających się na kategorię „smart home” wyniosła niemal 644 miliony. To aż o 31 proc. więcej niż w 2017 r. IDC przewiduje jednak, że wartość światowego rynku inteligentnych urządzeń domowych w ciągu najbliższych kilku lat znacząco wzrośnie. O co najmniej 16 proc. rok do roku. Motorem napędowym rynku będzie rozwój inteligentnych asystentów, takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi interfejsów głosowych. Do 2024 roku ponad 70 proc. interakcji z urządzeniami inteligentnego domu będzie się odbywać poprzez interfejsy inne niż ekrany dotykowe. Obecny ekosystem inteligentnego domu bazuje na aplikacjach jako metodzie interakcji z użytkownikiem. Ma to swoje zalety, ale w miarę dodawania kolejnych urządzeń smart home korzystanie z wielu różnych aplikacji do obsługi i konfiguracji ekosystemu staje się kłopotliwe dla użytkownika. Interfejs dotykowy pozostanie w użyciu tylko dla pewnych kategorii aplikacji, głos i gesty staną się podstawowym interfejsem komunikowania się użytkownika.
Podstawowym źródłem informacji dla inteligentnych domów staną się inteligentne zegarki. 17 proc wszystkich inteligentnych domów będzie wykorzystywać inteligentne zegarki domowników jako podstawowe źródło danych o ich nawykach, preferencjach i oczekiwaniach, w celu jak największego zautomatyzowania ekosystemu smart home. Ulepszone czujniki – akcelerometr, żyroskop czy czujnik tętna, który potrafi wychwycić wzorce oddechowe, bardziej zaawansowane systemy operacyjne i dostępność smart asystentów, pozwolą inteligentnym zegarkom rywalizować na rynku ze smartfonami. Według przewidywań firmy IDC, do 2021 roku 53 proc. inteligentnych zegarków sprzedanych na świecie będzie wyposażonych w moduł łączności komórkowej. Większość będą stanowiły urządzenia Apple’a, ale także w przypadku innych platform – Android, Tizen, WearOS – ICD spodziewa się zakupu modeli pozwalających na połączenie z internetem.
Jeszcze bardziej “smart” staną się nasze smartfony. Do 2020 roku połowa nowych smartfonów będzie wyposażona w układy dedykowane sztucznej inteligencji. Obecnie smartfony z wyższej półki wyposażone są w układy wspierające sztuczną inteligencję. IDC spodziewa się, że te możliwości obliczeniowe zachęcą producentów sprzętu i aplikacji do tworzenia nowych produktów i usług z myślą o sztucznej inteligencji. Biorąc pod uwagę obecne dostawy smartfonów z układami dedykowanymi AI, firma doradcza prognozuje, że do 2020 roku połowa nowych smartfonów dostarczanych na rynek będzie w stanie obsługiwać aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję.

E-ROZRYWKA, E-KINO, E-HANDEL
Ciekawie wygląda przyszłość naszej rozrywki, która ma być dostępna bez wychodzenia z domu, zarówno jeśli chodzi o filmy, jak i sport. IDC szacuje, że do 2020 roku użytkownik platform streamingowych będzie korzystał z trzech subskrypcji usług, takich jak m.in. Netflix czy Amazon Prime. Konsumenci będą coraz częściej odchodzić od tradycyjnych usług płatnej telewizji na rzecz rozwiązań OTT (over-the-top – subskrypcja kanałów przez internet), które będą przypominały w coraz większym stopniu płatną telewizję. W tym sensie, że najlepsi dostawcy usług, obok udostępniania własnych treści, będą też agregatorami innych kanałów i usług. IDC przewiduje także, że sztuczna inteligencja stworzy muzyczne hity, których będziemy słuchać na co dzień. Do 2021 roku blisko połowa (45 proc.) najpopularniejszych utworów światowej muzyki popularnej będzie tworzona przez narzędzia sztucznej inteligencji. Przykładów potwierdzających zasadność tej prognozy nie brakuje już dzisiaj – w ubiegłym roku artystka Taryn Southern skomponowała cały album muzyczny, wspomagając się rozwiązaniami sztucznej inteligencji. Według prognoz e-sport, który już dziś jest ważnym elementem rozrywki, stanie się potężnym biznesem. Przychody wygenerowane przez branżę e-sportu wzrosną, w skali globalnej, z 1,2 mld w 2018 r. do poziomu 3 mld dolarów w 2022. Na tę kwotę złożą się: wynagrodzenia dla graczy, przychody ze sponsoringu i reklam, biletów oraz zakładów i handlu. Na wartość rynku największy wpływ będzie miała Ameryka Północna, ale Europa Zachodnia będzie trzecim największym graczem na świecie.
Rozrywce na naszych monitorach w domu mają w mniejszym stopniu przeszkadzać oszuści. Do 2020 r. ponad 35 proc całej światowej sprzedaży reklam wideo w internecie będzie obsługiwane przez technologię blockchain, polegającą na współdzieleniu baz danych i utrudniającą wykradanie informacji o nas. Wszystko po to, by zapobiec oszustwom i nadużyciom, które będą coraz częstsze ze względu na szybko rosnącą wartość rynku reklamy online. Szacuje się, że w 2017 r. rynek reklam wideo online wart był 28 mld dol. W tym samym czasie rynek reklamy telewizyjnej wart był 193,7 mld dol. Warto jednak pamiętać o tym, że ta kwota trafi jednak prędzej czy później do wydawców online.
Wirtualna rzeczywistość wciąż będzie w ofensywie. Do 2023 r. ponad 1 mld osób rocznie odwiedzi przynajmniej jeden „fizyczny” punkt handlowy posiłkujący się wirtualną rzeczywistością. Ponad 10 proc. z nich tę technologię przetestuje, dostrzegając sens jej zakupu. Na świecie coraz więcej internetowych kafejek, kin, parków rozrywki oferuje doświadczenia VR. W Chinach już 110 tys. kafejek internetowych oferuje gry wideo w VR. IDC szacuje, że do 2023 r. z wirtualną rzeczywistością zetknie się co ósmy mieszkaniec naszej planety.