„Polskie obozy śmierci wracają jak bumerang

3

Dwie amerykańskie sieci telewizyjne, ABC News i CBS News, użyły ostatnio w swoich programach obraźliwych wobec Polski sformułowań dotyczących nazistowskich niemieckich obozów koncentracyjnych w czasie II wojny światowej.


Foto: PAP

Polacy w USA domagają się wykreślenia sformułowania „polskie obozy koncentracyjne” z języka mediów

Dwie amerykańskie sieci telewizyjne, ABC News i CBS News, użyły ostatnio w swoich programach obraźliwych wobec Polski sformułowań dotyczących nazistowskich niemieckich obozów koncentracyjnych w czasie II wojny światowej.
W programie telewizji ABC News o deportacji z USA Johna Demjaniuka, oskarżonego o zbrodnie mordowanie Żydów w obozach, dziennikarka tej sieci Diane Alvair powiedziała o „polskim nazistowskim obozie śmierci” i o „obozie śmierci w Treblince w Polsce”, nie wyjaśniając, że chodzi o kraj okupowany przez niemiecką Trzecią Rzeszę.
W innym programie o sprawie Demjaniuka, nadanym przez telewizję CBS News w Chicago, dziennikarka Cynthia Bowers użyła także sformułowania „polski obóz śmierci”.
Polonia w Chicago protestuje przeciw kolejnemu przykładowi fałszowania historii w amerykańskich mediach.
Chicagowski lekarz, dr Marek Rudnicki wysłał listy do prezesów ABC News i CBS News Davida L. Westina i Seana McManusa, w którym zwraca uwagę, że użyte sformułowania „świadczą o głębokiej ignorancji historycznej i braku podstawowej wiedzy o II wojnie światowej u osób odpowiedzialnych za mass media”.
W swych listach dr Rudnicki domaga się przeprosin z informacją o „decyzjach personalnych w stosunku do osób odpowiedzialnych za niewłaściwy przekaz wiadomości oraz wycofanie tych treści ze wszystkich materiałów stacji”.
Żąda też zmian w dziennikarskim kodeksie etycznym, aby wykreślić sformułowanie „polskie obozy koncentracyjne” z języka mediów, opracowania programu edukacyjnego dla pracowników ABC i CBS o historii niemieckich obozów koncentracyjnych, i pokazania programu o obozach z udziałem historyków polskich i żydowskich.
W piątek na list doktora Rudnickiego odpowiedział wiceprezes ABC w Nowym Jorku Jeffrey Schneider.
„Powiedział mi, że absolutnie przyznają się do błędu i że nigdy nie powinien się on zdarzyć. Obiecał też wycofanie programu z błędnymi sformułowaniem ze swoich stron internetowych” — powiedział PAP dr Rudnicki. Nie udało mu się jednak przekonać wiceprezesa ABC News do zmian w instrukcjach podawania informacji, tak aby obraźliwe dla Polski sformułowania nie zdarzały się w przyszłości.
 Sprawą kolejnych przekłamań zajęły się także polskie placówki dyplomatyczne w USA — ambasada w Waszyngtonie i konsulaty generalne w Chicago i w Nowym Jorku.

 Tomasz Zalewski (PAP)

Autor: