W kościele Sacred Heart of Jesus w Irvington w stanie New Jersey odbył się w niedzielę, 10 września, koncert pt. „Ave Maria – najpiękniejsze pieśni sakralne“. Śpiewał Wojciech Bonarowski (baryton), przy akompaniamencie wspaniałego pianisty Pablo Zingera.
Janusz M. Szlechta
Wojciech Bonarowski powitał serdecznie tych, którzy tego dnia przybyli do kościoła w Irvington, po czym ujawnił sens koncertu: „’Ave Maria’ i te wszystkie utwory, które zaprezentuję, są niczym innym jak modlitwą śpiewaną. Kiedy śpiewamy, to równocześnie się modlimy. Kiedy odmawiamy modlitwę, to chcemy, aby nasze serce i umysł były razem, blisko Boga i tylko wówczas naprawdę odczuwamy jej działanie”.
ŚPIEWANA MODLITWA
Wspaniała muzyka wypełniła kościół i serca słuchaczy. Artyści zadbali o zachowanie najwyższych standardów muzycznych i artystycznych.
Był to koncert promujący pierwszą solową płytę Wojciecha Bonarowskiego, na której znalazły się piękne i znane utwory, m.in.: „Ave Maria“ Franza Schuberta, Charlesa Gounoda, Michaela Lorenca (polskiego kompozytora, który napisał muzykę do polskiego hitu kinowego „Psy 2“) i Johanna Sebastiana Bacha; „This is the Day“ Scotta Wesleya Browna, „Pie Jesu“ Andrew Lloyda Webbera oraz „The Prayer“ Carole Bayer Sager i Davida Fostera.
„Ze względu na to, iż do Sacred Heart of Jesus Church w Irvington już nie przychodzi tak wielu Polaków, gdyż przenieśli się do innych miejscowości w New Jersey i do innych stanów, spodziewaliśmy, że na koncert przybędzie 30, no, może 50 osób, a tymczasem przyszło… 200 osób! – powiedział „Nowemu Dziennikowi” Wojciech Bonarowski po koncercie. – To pokazuje, że jednak ludzie chcą słuchać tego rodzaju muzyki. Koncert został odebrany fantastycznie. Dostaliśmy owacje na stojąco i bisowaliśmy. Odbiór przeszedł nasze wszelkie oczekiwania” – podkreślił.
Kiedy opadły emocje, artysta po koncercie zaprosił wszystkich widzów na ciasto, herbatę, kawę i lampkę szampana.
KRÓTKA OPOWIEŚĆ O DŁUGIEJ HISTORII ARTYSTÓW
Wojciech Bonarowski jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, ukończył Wydział Wokalno-Aktorski. Warsztat wokalny doskonalił pod okiem Haliny Mickiewiczówny i Piotra Kusiewicza oraz na kursach mistrzowskich prowadzonych przez wspaniałych artystów: Ryszarda Korczykowskiego, Kałudiego Kałudowa, Ronaldo Panerai, Katii Ricciareli i Renaty Scotto. Obecnie współpracuje z Pablo Zingerem. Koncertował w Polsce i wielu innych krajach. Współpracował z Polskim Instytutem Teatralnym w Nowym Jorku.
Ma na swoim koncie dwukrotny udział w tournee po Europie Zachodniej z zespołem Opery Wrocławskiej, jako solista w operze „Czarodziejski flet“ Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wystąpił w 34 przedstawieniach i otrzymał bardzo dobre recenzje. W 2012 roku wystąpił w międzynarodowym konkursie wokalnym im. Marcelli Sembrich-Kochańskiej w Nowym Jorku, w którym dotarł do finału. W 2013 roku otrzymał pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie wokalnym im. Nadezhdy Obukhowej w Nowym Jorku.
19 września 2021 i 17 września 2023 roku zaśpiewał przed pomnikiem Katyń 1940 w Jersey City, NJ, podczas uroczystości upamiętniających zbrodnię katyńską. 25 września 2022 roku wziął udział w „Koncercie (nie)zakazanych piosenek“ w auli Felician University w Lodi, NJ. Po raz drugi uczestniczył w tym koncercie w niedzielę, 24 września 2023 roku.
Pianista Pablo Zinger jest znany między innymi z tego, iż akompaniował światowej sławy tenorowi Placido Domingo podczas koncertu w Constitution Hall w Waszyngtonie. Jest synem polskich emigrantów, urodził się w Urugwaju. Skończył studia w Manhattan School of Music. Jest powszechnie szanowanym i cenionym dyrygentem, pianistą, kompozytorem, aranżerem oraz wykładowcą. Specjalizuje się w muzyce Astora Piazzolli (kompozytora tanga argentyńskiego, wirtuoza bandoneonu, miłośnika tanguero), tangu i muzyce latyno-amerykańskiej. Występował w obu Amerykach oraz w Hiszpanii, Rosji, Polsce, Słowenii, Korei, Hongkongu, Japonii, Republice Południowej Afryki, Grecji, Niemczech i Norwegii.
Dyrygował dla kubańskiego saksofonisty i klarnecisty Paquito D’Rivery podczas koncertu w Carnegie Hall z okazji jubileuszu 50-lecia jego przygody z muzyką. Album „The Clarinetist”, nagrany z Paquito D’Riverą, był nominowany do nagrody Grammy w roku 2001.
Przez dziesięć lat koncertował z zespołem Zinger Septet z Walencji, pisał dla „New York Timesa”, „Opera News” i współpracował z The New York Philharmonic. Napisał tango latynosko-żydowskie „Bela” z Ilanem Stavansem oraz musical „Las tentaciones de González” (Tiene la muerte atada), których premiera odbyła się w 1999 roku w Nowym Jorku. Pablo Zinger dyrygował Narodową Orkiestrą Symfoniczną Kostaryki, Orkiestrą Symfoniczną Simóna Bolívara (Wenezuela), Maribor Philharmonic (Słowenia), Montevideo Philharmonic i Montevideo Pro Opera (Urugwaj) oraz Bronx Arts Ensemble z wielkimi jazzmanami Tito Puente, Dave Valentinem, Néstorem Torresem i Johnem Faddisem. Jako dyrektor muzyczny Polskiego Instytutu Teatralnego w Nowym Jorku Pablo Zinger prowadził polskie opery, koncerty i prezentacje kabaretowe w całych Stanach Zjednoczonych oraz podczas pięciu tournee po Polsce.
NASTĘPNY KONCERT W LINDEN
Podczas luźnych rozmów przy kawie Wojciech Bonarowski podkreślił, że chciałby zaprezentować swoją płytę i nagrane na niej utwory w wielu miejscach, przynajmniej raz na 5-6 tygodni. Będzie starał się dotrzeć do jak największej liczby polskich kościołów (artyści otwarci są także na kościoły amerykańskie) w stanach: Nowy Jork, New Jersey, Connecticut, Pensylwania, Illinois (Chicago) i wielu innych. Oprócz tego planują zaprezentować koncert w Polsce.
Już wiadomo, że następny koncert odbędzie się w St. Teresa of The Child Jesus Church w Linden (31 E Edgar Rd.) 29 października o godz. 12 w południe.