New York
57°
Fog
7:06 am4:28 pm EST
5mph
93%
30.21
ThuFriSat
54°F
46°F
45°F
Jesteśmy z Polonią od 1971 r.
Kultura
Warto przeczytać
Polonia

Polak zwycięzcą międzynarodowego biennale „Engage Art”

16.09.2022

Tarnowski artysta Piotr Barszczowski został laureatem organizowanego w Stanach Zjednoczonych konkursu „Engage Art”. Jego grafika pt. „Ostatnia Wieczerza XXI” zdobyła pierwsze miejsce w kategorii sztuk wizualnych. To jego kolejna główna nagroda w ciągu ostatniego roku. Wcześniej dzieło to otrzymało złoty medal oraz nagrodę publiczności podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji. 

„Pragnę tym obrazem dać nadzieję, prosić o cierpliwość i wyrozumiałość, dać do myślenia, że stół – bez względu na swój kształt – powinien zawsze wyłącznie łączyć, dawać nieustanną nadzieję na pokój i wiarę w lepsze jutro” – wyjaśnia „Nowemu Dziennikowi” doktor sztuki Piotr Barszczowski, którego praca inspirowana Pismem Świętym zwyciężyła w międzynarodowym konkursie „Engage Art”. 

Odniesienie do Biblii nie jest przypadkowe, bowiem idea amerykańskiego biennale opiera się na przesłaniu zawartym w Liście św. Pawła do Efezjan 6:10-20, w którym jest mowa o bitwie duchowej ze złem. Mając to na uwadze „Engage Art” stworzyło przestrzeń dla artystów do wyrażania refleksji i swojej wizji, nawiązującej do słów przekazanych przez św. Pawła. Stąd też prace biorące udział w konkursie miały charakter religijny. W sumie wzięło w nim udział prawie 800 artystów, których dzieła oceniane były w dwóch kategoriach – sztuki wideo oraz sztuki wizualnej. Ogłoszenie wyników, podobnie jak i sam konkurs, miały formę wirtualną, a jednym z profitów związanych z wygraną jest trwająca ponad rok promocja zwycięskiej pracy. Laureaci trzech pierwszych miejsc otrzymali również gratyfikację finansową, wynoszącą odpowiednio: 15 000, 10 000 i 5000 dolarów.

Szkielet kompozycji, na bazie którego powstał obraz „Ostatnia Wieczerza XXI” / Foto: ARCHIWUM PIOTRA BARSZCZOWSKIEGO

„Zwycięzcy okazują mistrzostwo w swoim artystycznym medium oraz wyjątkowy poziom refleksji nad duchową bitwą. Jest to sztuka oryginalna, doskonała, prowokująca do myślenia i warta wielokrotnego oglądania, aby odkryć jej nowe warstwy. Artyści ci ujawniają, że Pismo Święte wciąż przemawia jako przekonujące źródło inspiracji artystycznej” – czytamy w opinii jurorów na stronie internetowej „Engage Art”. 

Wyniki obejmującego 2021 i 2022 rok biennale zostały ogłoszone 10 sierpnia. W kategorii sztuk wizualnych okazały się szczęśliwe dla Piotra Barszczowskiego. Polski artysta, mimo że był bardzo zadowolony z wygranej, to jednak nie był zbytnio tym faktem zaskoczony, a nawet przeczuwał, że tak się może stać.

„Podskórnie spodziewałem się sukcesu w konkursie 'Engage Art’, ponieważ formuła tego wydarzenia skupia się wokół wiary, religii i tekstu Pisma Świętego. Skoro 'Ostatnia Wieczerza XXI’ została dostrzeżona i doceniona w biennale florenckim, które nie posiada formuły religijnej i jest otwarte na różne świeckie spojrzenia, to tym bardziej konkurs o charakterze religijnym raczej powinien zauważyć potencjał myśli i wiary bijący z tej pracy. Tak więc ucieszyłem się bardzo, gdy usłyszałem o pierwszym miejscu za oceanem” – podkreśla Piotr Barszczowski. Mieszkający i tworzący w Tarnowie artysta podkreśla przy okazji, że swoją grafikę wysłał tylko na dwa konkury: „Engage Art” w Stanach Zjednoczonych i nieco wcześniej na XIII Biennale Sztuki we Florencji, i na obu zdobył pierwsze miejsca, a we Włoszech dodatkowo otrzymał nagrodę publiczności. Zwycięstwa te cieszą go, tym bardziej że – jak podkreśla – obraz ten ma nie tylko zawarte przesłanie, ale także pewną misję do spełnienia.

Pierwszy egzemplarz grafiki „Ostatnia Wieczerza XXI” został podarowany przez Piotra Barszczowskiego Opactwu Benedyktynów w Tyńcu pod Krakowem i znajduje się w sali Petrusa / Foto: ARCHIWUM PIOTRA BARSZCZOWSKIEGO

„Praca ta powstała z myślą o wszystkich ludziach dobrej woli, których czasami dopada kryzys wiary, i to nie tylko w Boga, lecz również w drugiego człowieka” – stwierdza Piotr Barszczowski dodając, że sam czuje się tylko wykonawcą pewnego duchowego planu i stanowi rolę pośrednika.

„Obraz ten ma ambitne zadanie – skłaniać do refleksji, medytacji i kontemplacji. Grafika ta rozmawia ze wszystkimi. Starszych uspokaja i pociesza, młodych skłania do zadania swemu sercu pytania o wiarę, poprzez proste wyobrażenie sobie tego, jak wyglądałaby dziś 'Ostatnia Wieczerza’ i przede wszystkim jak… gdybym to ja był/była zaproszony/zaproszona przez Jezusa do tej wielkiej tajemnicy wiary, czyli Sakramentu Eucharystii” – wyjaśnia tarnowski artysta. 

Jego praca jest wyjątkowa nie tylko z punktu widzenia religijnego, ale również ze względu na sposób wykonania. Stworzona jest na zasadzie wymyślonego przez niego neowitrażu, czyli charakterystycznego foto-kolażu komponowanego fragmentami makro- i mikrofotografii.

„Patrząc od strony technicznej 'Ostatnia Wieczerza XXI’ jest grafiką cyfrową, kolażem ponad 2 tysięcy zdjęć chleba i wina w fotografii, znanej pod nazwami 'makro’ i 'mikro’. Dlaczego chleba i wina? Tu znów chodzi o warstwę teologiczną, bo jest to graficzna alegoria Eucharystii. 'Farbą’, która 'namalowałem’ to dzieło, jest fotografia w tej świętej metaforze ciała i krwi Chrystusa. A kompozycja i jej ciążenie ku dołowi 'karzące Judasza’ wpływa na odbiór świadomy i podświadomy obrazu. Tak więc strona techniczna jest jednocześnie spojrzeniem teologicznym… Fizyka w służbie metafizyki” – podkreśla Piotr Barszczowski. 

Spotkanie organizacyjne Piotra Barszczowskiego ze statystami biorącymi udział w jego projekcie, podczas którego powstawała „Ostatnia Wieczerza XXI” / Foto: ARTUR GAWLE

Śmiało można powiedzieć, że „Ostatnia Wieczerza XXI” jest dziełem jego życia, bowiem nad projektem tym pracował prawie 30 lat, począwszy od pierwszej idei, jaka wpadła mu do głowy jeszcze w czasie szkoły średniej. A było to w Liceum Plastycznym w Tarnowie, gdzie podczas lekcji historii sztuki na temat włoskiego renesansu ze słynną „Ostatnią Wieczerzą” Leonarda da Vinci zamyślił się i wyobraził sobie, że jest mistrzem, który przyjmuje zlecenie na ten sam biblijny motyw.

„Przez lata – podobnie jak zdecydowana większość artystów poprzez wieki – nie mogłem się oderwać od wizji tego wydarzenia w standardowej kompozycji i układzie długiej ławy, za którą siedzi nauczyciel – Jezus, i jego dwunastu wybranych uczniów. Dopiero po kilkunastu latach z pomocą przyszedł sen z wizją i perspektywą Ducha Świętego” – opowiada autor „Ostatniej Wieczerzy XXI” dodając, że właściwie „wyśnił” swoje dzieło, co jeszcze bardziej podkreśla, że jako artysta jest tylko pośrednikiem w całym procesie tworzenia tego obrazu. A dla miłośników sztuki i osób dociekliwych praca ta ma wiele zagadek i tajemnic oraz jest naszpikowana znakami, symbolami, alegoriami, atrybutami i metaforami znanymi od wieków chrześcijanom, a także celowymi zabiegami artystycznymi, które twórca dzieła zastosował w swojej grafice. „Kompozycja ma solidny fundament w postaci złotego podziału, spirali Fibonacciego i kilku geometrycznych anamorfoz. Nie można nudzić się stojąc przed 'Ostatnią Wieczerzą XXI’, jeśli ktoś zagłębi się w symbolikę zaplecioną w kilka warstw. Na sam koniec w grafice tej jest do odkrycia obraz w obrazie, który zobaczą jedynie najwytrwalsi badacze” – wyjaśnia Piotr Barszczowski.

Zwycięzcą biennale „Engage Art” w kategorii sztuki wizualnej został polski artysta Piotr Barszczowski / Foto: ARCHIWUM PIOTRA BARSZCZOWSKIEGO

Jedną z ciekawostek jest fakt, że dzieło to składa się z dwóch tysięcy elementów. Przy tej okazji jego twórca składa podziękowania statystom wyłonionym w castingu, dzięki którym podczas specjalnej sesji fotograficznej mógł poradzić sobie z najtrudniejszymi skrótami perspektywy ludzkiego ciała tworząc bazę szkicową do późniejszego olbrzymiego fotomontażu, tworzącego współczesny obraz „Ostatniej Wieczerzy XXI”. „Przez lata podziwiałem mistrzów renesansu i baroku za to, jak potrafili dawać sobie radę z wieloma pułapkami perspektywy niestandardowych ujęć, aż w końcu sam musiałem się z tym zadaniem zmierzyć rysując 26 postaci widzianych z góry i wyłaniających się z 'mroku’ ku 'światłu'” – dodaje polski artysta. 

Grafikę Piotra Barszczowskiego najlepiej oglądać w oryginalnej wielkości, wtedy efekt jest najszybciej i najbardziej zauważalny. „Dzieło to powinno mieć minimalnie 7-10 metrów wysokości, bo do takich rozmiarów projektowałem zbiegi perspektywy i anamorfozy, które według starożytnych i renesansowych wskazówek dopiero wtedy mają zadziałać w stu procentach na osobę stojącą przed obrazem. W testach na wyciętych fragmentach w skali 1:1 to wszystko zadziałało” – zapewnia twórca „Ostatniej Wieczerzy XXI”. Ma on nadzieję, że nagroda zdobyta w Stanach Zjednoczonych spowoduje, że Amerykanie oraz społeczność polonijna zapoznają się z „Ostatnią Wieczerzą XXI” w oryginalnej wersji, wydrukowanej na specjalnym płótnie do podświetlenia, co również ułatwia kontemplowanie obrazu i odczytywanie jego przesłania, a na tym mu najbardziej zależy.

Piotr Barszczowski zdobył pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie „Engage Art” organizowanym w Stanach Zjednoczonych / Foto: ARCHIWUM PIOTRA BARSZCZOWSKIEGO

„Wierzę w to, że praca ta miała trafić do USA, oraz że ma wykonać pewne zadanie. Dzieło to ma siłę wspólnotowo-jednoczącą, a takiej nigdy nie jest zbyt wiele – stwierdza Piotr Barszczowski. – Największą nagrodą, jaką mogłem w ogóle otrzymać, jest opinia osób dosłownie w każdym wieku, że ten obraz rozmawia z nimi” – dodaje na zakończenie. 

Aktualnie są trzy egzemplarze „Ostatniej Wieczerzy XXI” wydrukowane na płótnie o wymiarach 3 na 2 metry. Pierwszy został podarowany opactwu benedyktynów w Tyńcu pod Krakowem przy okazji odsłonięcia dzieła w tynieckim klasztorze w kwietniu 2021 roku. Drugi egzemplarz jest przeznaczony do prezentacji zagranicznych, a trzeci do ekspozycji w Polsce.

Więcej na ten temat można znaleźć na stronie: www.engageart.org oraz na www.symbol.art.pl

Piotr Barszczowski podczas pracy przy „Ostatniej Wieczerzy XXI” / Foto: ARCHIWUM PIOTRA BARSZCZOWSKIEGO

Piotr Franciszek Barszczowski – dr sztuki, artysta plastyk i fotografik, projektant komunikacji wizualnej, teolog i pedagog. Urodził się w 1972 r. w Tarnowie. Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Papieskiego. Specjalizował się w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz w dziedzinie historii sztuki sakralnej. Jako artysta plastyk, projektant grafiki użytkowej, jest autorem identyfikacji wizualnych ponad 500 firm i wydarzeń kulturalnych. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz jako artysta fotografik do Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest twórcą „Neowitrażu” – charakterystycznego foto-kolażu, komponowanego fragmentami makro i mikrofotografii. W 1995 r. założył w Tarnowie Pracownię Plastyczną i Galerię „Symbol”. Jest wykładowcą projektowania komunikacji wizualnej, reklamy i marketingu na Wydziale Sztuki Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie. Od roku 2018 pełni funkcję prezesa Fundacji Artystycznej „Pegaz” oraz konsultora przy Komisji ds. Ewangelizacji V Synodu Diecezji Tarnowskiej. 

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

CO GDZIE KIEDY